Semana quatro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu Semana quatro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu

Semana quatro

Blijf op de hoogte en volg Demi

04 Juli 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vrijdag vertrokken we met z’n 8en naar Paraty. Het was raar om afscheid te nemen op de Oranjecamping, want met de meeste mensen ben je toch wel 3 weken opgetrokken. Die weken zijn echt voorbij gevlogen en ik heb een super leuke tijd gehad. Nu heb ik wel zin om verder te reizen! Met de taxi zijn we naar een groot busstation gegaan en vanaf daar hebben we ongeveer 6 uur in de bus gezeten. We hebben lekker wat gegeten met z’n allen en toen lekker geslapen in het hostel. We sliepen met z’n vieren op een kamer wat best wel krap was, maar het was heerlijk om weer in een gewoon bed te slapen.

Paraty is een heel leuk ‘vissersdorpje’. Hele gezellige straatjes, heel veel bootjes en super aardige mensen. Met de oude straatjes en bij het voorbij zien gaan van paard en wagen had ik soms het idee dat ik in een middeleeuws dorpje was. Zaterdag hebben we een boot tour gedaan. Wauw, wat is het hier mooi! Na de drukte van de stad São Paulo, is dit weer heel iets anders. We hadden super weer voor op de boot. We hebben een paar uur gevaren en zijn gestopt op verschillende prachtige strandjes. Dit zijn echte ‘Expeditie Robinson’ strandjes! Heel veel groen, mooie strandjes en helder water; wat wil je nog meer?! Op de boot konden we zelfs voetbal kijken, want Brazilië moest spelen. Na een super spannende wedstrijd hebben ze gelukkig gewonnen. Na een dag volop genieten zijn we een gezellig kroegje ingegaan om voetbal te kijken en wat te eten. Op straat was het feest omdat Brazilië gewonnen had.

Zondag moest Nederland spelen, om 13.00 uur hier. We zijn naar het strand gegaan en zijn daar bij een strandtentje voor de TV gaan zitten. Toevallig was het ook nog happy hour voor de caipirinha’s :). Er kwamen ook nog andere Nederlanders bijzitten dus we vielen lekker op als oranje fans. Op een of andere manier hoef je hier niet per sé oranje aan te hebben om herkend te worden als Nederlander, want bijna elke Braziliaan roept ‘Holanda’ als we langslopen. De wedstrijd was super spannend en we gingen helemaal los toen Nederland 2x scoorde! Gelijk een oranje-duik in de zee genomen!!

Maandagochtend gingen we weer weg. We hebben de hostelbaas een oranje fles drank met oranje slingers gegeven, omdat hij ons veel heeft geholpen en ons (en al onze koffers) gebracht heeft naar het station. En natuurlijk omdat hij voor Holanda moet zijn! Even later kwam die aan met een Brazilië vlaggetje voor iedereen omdat wij voor Brazilië moesten zijn :). Hele vriendelijke en gastvrije mensen. Vanaf nu reizen we met z’n vieren verder. Bij het station aangekomen, moesten we een lijnbus (!) nemen naar Angra dos Reis. Dit was nog een leuke opgave met alle koffers en bagage die we hebben. Na ongeveer 2 uur in de bus, hebben we vanaf Angra de boot genomen naar het eiland ‘Ilha Grande’. Ook hier ziet het er weer super mooi uit! Het is weer heel wat anders dan Paraty. Ze hebben hier geen wegen, maar het zijn allemaal zandpaadjes. Onze koffers werden dan ook in een kar gezet en gebracht naar het hostel. Er rijden hier ook geen taxi’s of auto’s. Het lijkt heel klein hier terwijl het eiland eigenlijk best groot is, maar dat komt omdat het grotendeels bestaat uit jungle. Alles is dan ook op loopafstand, dus na het dumpen van onze koffers zijn we lekker gaan lopen. Er hangt hier een hele gezellige en relaxte sfeer en de mensen zijn heel vriendelijk. Er zijn leuke barretjes, restaurantjes, winkeltjes en pousada’s (hostels). Het is echt een andere wereld, want ze hebben hier zelfs geen pinautomaten!

Dinsdag hebben we weer een boot tour gedaan. Dit keer niet met een grote boot maar met een speed boot! We zijn langs de zuidkant van het eiland gevaren en zijn gestopt bij een eilandje om te snorkelen en daarna bij weer een aantal hele mooie strandjes! Bij een strand zijn we wat verder het land opgegaan, want daar was vroeger een gevangenis. Hier staan nog een aantal resten van, en er is een museum van waar we in zijn geweest. Hoewel er storm en regen was voorspeld op het eiland, hebben we grotendeels heerlijk weer gehad. ’s Middags koelde het wel af en hadden we gehoopt op een warme douche in het hostel, maar helaas… Dan maar opwarmen bij een gezellig tentje met België – USA op groot scherm. Daarna weer heerlijk gegeten (nee ik eet niet iedere dag pizza, maar vis!).

Woensdag hebben we Ilha Grande alweer verlaten. Van alle rust op het eiland naar de grote stad Rio! Met de boos, bus en taxi zijn we aangekomen bij het hostel. Onderweg leek het er even op dat we ergens in een favela zaten, maar dat valt gelukkig alles mee. We zitten wel wat buiten het centrum want verder was er geen (betaalbaar) hostel meer te vinden, maar we zitten op loopafstand van de metro waarmee we alles goed kunnen bereiken. We hebben dit keer alleen een kamer met bedden, en dus geen badkamer. Maar het ziet er allemaal heel leuk uit! Er zijn genoeg douches en wc’s die we delen met anderen. Verder zijn er allemaal gezellige ruimtes waar je kan zitten en is er een keuken die we kunnen gebruiken. We zijn dan ook gelijk naar de supermarkt gelopen met het idee om zelf te gaan koken. We kwamen terug met broodjes, knakworsten en ketchup :). Het smaakte heerlijk!

Donderdag ben ik bij ‘Cristo Redentor’ op de Corcovado berg geweest, het beroemde Christusbeeld in Rio. Super gaaf en wat een geweldig uitzicht! Daarna zijn we naar ‘Tijuca National Park’ geweest. Een heel groot park, soort van jungle. Heel veel groen, watervallen en dieren gezien. Super leuke aapjes en andere schattige beestjes (geen idee wat het waren). ’s Avonds lekker gegeten in het wijkje ‘Santa Teresa’ en toen lekker naar mijn stapelbedje in het hostel :).

• 04 Juli 2014 - 22:44

Anniek:

Wat geweldig Demi...geniet er nog maar van..op naar de Finale.
    Heel veel plezier.
    Groetjes van de Franckies