Semana três - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu Semana três - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu

Semana três

Blijf op de hoogte en volg Demi

02 Juli 2014 | Brazilië, Parati

Vandaag ben ik alweer twee weken weg, wat gaat dat snel! Weer aan het werk met een dikke trui aan. Daarna ben ik naar shopping mall ‘Interlagos’ geweest, wat een beetje lijkt op de shopping malls in Amerika. Het ligt dan wel, heel tegenstrijdig, op een paar meter afstand van een favela. We hebben lekker rondgekeken en een heerlijk stuk pizza gescoord bij het ‘food court’ daar. ’s Avonds hebben we ‘oranje kannetjes’ gedronken (hét oranje drankje van de camping) en weer een feestje gebouwd met Tommy en Pascal. Het liedje ‘lepo lepo’ is nu al het lied van deze reis. De hele crew kent hem ondertussen met het bijbehorende dansje en alle Brazilianen zijn er ook gek van. Even opzoeken dus!:)

Zaterdag was ik vrij. Samen met twee andere meiden ben ik de stad ingegaan. Met het openbaar vervoer zijn we er uiteindelijk gekomen. Met de bus is het hier echt gokken waar je eruit moet, want er wordt nergens aangegeven welke halte je bent en van de buschauffeur wordt je ook niet veel wijzer. We zijn weer even langs het FIFA Fan Fest gelopen en toen verder het centrum ingegaan. Het was er echt heel druk, maar wel gezellig. Overal op straat staan kraampjes waar ze Brazilië-dingen verkopen, zoals vlaggen, shirtjes, hoedjes, toeters. Er zijn ook veel straatverkopers die je dingen aan proberen te smeren maar als je gewoon doorloopt is er niks aan de hand. Ik heb ook veel zwervers gezien die dan ergens onder een kleedje op straat liggen, dat zijn minder leuke dingen om te zien. Alles in de stad is in Brazilië-sferen en de meeste mensen liepen ook rond in Brazilië-kleding en toeters. En dan speelde Brazilië nog niet eens die dag! We zijn ook naar ‘Marque Municipal’ geweest, een hele grote overdekte markt met heel veel vers fruit en dingen als kazen en wijnen.

Zondag was het topdrukte op de Oranjecamping. Vandaag zijn de meeste gasten op de camping, zo’n 700. Ook de crew uit Rio kwam weer terug voor de wedstrijd van maandag, waar we met z’n allen heen gaan. ’s Middags was er een Unox duik. Met alle bikkels van de camping sprongen we met oranje Unox-mutsen het zwembad in. Gelukkig scheen het zonnetje en ben ik er zelfs twee keer ingesprongen ;). Er was weer genoeg pers aanwezig waardoor ik ook geïnterviewd ben (Braziliaans en Nederlands). Grappig is dat iedereen van ons die op de Braziliaanse TV is geweest, daarna gelijk een aantal vriendschapsverzoeken op Facebook heeft van Brazilianen. Inmiddels was ook Danny de Munk gearriveerd en wist hij ’s avonds een goed feestje te bouwen samen met natuurlijk de vertrouwde DJ Tommy, Pascal Redeker en de Dikdakkers.

Maandag om 7.00 uur stond iedereen klaar voor de oranjemars! Met de oranjekar met muziek voorop en de oranje auto’s van de Oranje Trophy (die sinds februari al onderweg zijn vanaf New York met de auto/motor naar Brazilië en nu waren aangekomen op de Oranjecamping) en natuurlijk 700 oranje-geklede mensen hebben we lopend (en dansend) de tocht gemaakt naar het metrostation. Hier hebben we zo’n anderhalf uur over gedaan, het was 3,5 kilometer. Super gaaf om met zoveel oranje-fans bij elkaar te zijn en wat een geweldige sfeer! We liepen gewoon over de wegen, want alles was voor ons afgezet. Bij het metrostation hadden we ook onze eigen metro’s. Na twee overstappen kwamen we aan bij het stadion. We hadden nog even wat tijd om met alle oranje-fans wat te drinken en om wat van het stadion te zien, wat erg indrukwekkend is. Om 13.00 begon de wedstrijd Nederland - Chili. Het zonnetje scheen, we hadden goede plekken en we waren omringd door veel oranje supporters en een aantal Chilenen en Brazilianen. In het stadion waren de Chilenen wel duidelijk in de meerderheid en wat zijn die ook fanatiek! Máár, we hebben ze stil gekregen :). Geen doelpunten in de eerste helft, maar wel twee in de tweede. Wat was dit gaaf! Ik heb echt genoten van de wedstrijd en alles eromheen. Na de wedstrijd, toen we na lange tijd door alle drukte weer op de camping waren, moest ik nog een paar uurtjes werken. Maar dit was geen straf, want iedereen was in de goede stemming! Tot in de vroege uurtjes heb ik daarna de overwinning van Nederland gevierd.

Dinsdag was ik vrij. Het was gelukkig weer mooi weer! Lekker relaxen bij het zwembad met een caipirinha in de hand, niet verkeerd! De meeste gasten zijn vandaag weer weggegaan. Het wordt steeds rustiger op de camping en ook een aantal crewleden gaan weg. ’s Avonds hebben we vlakbij de camping met een aantal ergens wat gegeten. DJ Tommy, Pascal Redeker, de Dikdakkers en Danny de Munk zijn helaas ook naar huis gegaan.

Woensdag moest ik eerst werken en daarna nog even kunnen chillen bij het zwembad. ’s Avonds hadden we een BBQ met alle crewleden, wat erg lekker en gezellig was! Donderdag heb ik overdag niet veel gedaan, omdat er weinig werk te doen is. Alle gasten zijn weg en we kunnen nog niet afbouwen omdat de camping nog doorgaat als internationale camping zolang Nederland er nog in zit. Zelf ga ik wel vrijdag weg na 3 weken op de camping te hebben gewerkt. Het was echt super leuk, maar ik wil ook graag nog meer van het land zien en verder reizen. Samen met 7 anderen heb ik een busreis naar Paraty en daar een hostel geboekt voor een paar dagen. We hebben dus onze koffers vandaag ingepakt. ’s Avonds zijn we naar Vila Madalena gegaan en heerlijk gegeten in een restaurantje met live muziek. Het was gezellig druk vanavond in dit wijkje. De mensen staan hier gewoon op straat voor de kroegen gezellig wat te drinken. Het werd helemaal druk toen er een TV ploeg kwam, waardoor we ook weer zijn geïnterviewd.