Semana cinco - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu Semana cinco - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu

Semana cinco

Blijf op de hoogte en volg Demi

21 Juli 2014 | Brazilië, Natal

Vrijdag stond de bekende wijk ‘Lapa’ op de planning, die vooral bekend is om de Lapa-trappen. Hier zijn we dan ook als eerst heen gegaan en lekker de toerist uitgehangen met alle foto’s die we gemaakt hebben. Ook hebben we het aquaduct ‘Arcos da Lapa’ gezien. Na lekker te hebben gelopen zijn we beland in een gezellige kroeg waar we Frankrijk – Duitsland hebben gezien en daarna Brazilië – Colombia in een andere kroeg. Tegen de tijd dat Brazilië moet spelen wordt het super druk op straat, hoor je overal gezellige muziek en zitten de kroegen stampvol. Brazilië won gelukkig, dus de sfeer zat er weer goed in.

Zaterdag was een dagje Copacabana. Het was heerlijk weer, dus we zijn de dag begonnen met een Caipirinha op het strand. Natuurlijk hadden we onze Oranje outfit al aan, wat ervoor zorgde dat wéér iedereen met ons op de foto wilde. We lijken wel beroemd, want we kunnen niet eens even rustig op het strand liggen ;). Het FIFA Fan Fest is ook op de Copacabana, op het strand. Hier hebben we Nederland – Costa Rica gekeken. Er waren heel veel mensen en de sfeer daar is top. Voor de wedstrijd was er muziek en waren er optredens. Hier waren alleen nog véél meer mensen die met ons op de foto wilde en tijdens de wedstrijd stonden er minstens 10 fotografen en cameramannen recht voor onze neus met de camera’s op ons gericht. We wisten even niet meer hoe we moesten kijken maar gelukkig konden we ons op de wedstrijd focussen, want die was super spannend! Gelukkig wonnen we met penalty’s. We hebben de spanning er lekker uit gedanst na de wedstrijd, want er werd nog een klein feestje gebouwd op het Fan Fest.

Zondag zijn we eerst naar een shopping mall geweest, RioSul, wat heel groot en chique is. Daarna zijn we naar Flamengo gegaan, waar het Nederlands elftal traint. Het was een uitlooptraining dus we hoopten dat het een open training zou zijn en dat we konden kijken. Helaas kwamen we alleen binnen als we een perskaart hadden. We hebben nog een aantal pogingen gedaan, maar er kon geen lachje van die bewakers afkomen. Dus zijn we overgegaan op plan B: op naar het Ipanema strand naar ‘Cesar Park’ waar de mannen slapen. Hier stonden al allemaal mensen en pers te wachten tot ze terug kwamen van de training. Gelukkig hebben wij onze helden ook gezien! Daarna hebben we heerlijk Mexicaans gegeten. Even op en neer naar het hostel om ons op te knappen en daarna weer terug naar Ipanema, want het was er erg gezellig! Een van die meiden was jarig dus dat hebben we even goed gevierd. We kwamen een hele groep Nederlanders tegen dus dat was gezellig.

Na weinig slaap moesten we maandagochtend de koffers inpakken. Daarna hebben we nog de Suikerberg bezocht, iets wat je ook gezien moet hebben in Rio. In een aantal delen ga je uiteindelijk naar boven met een liftje. Je kan er op verschillende plekken uit met stuk voor stuk een prachtig uitzicht over Rio. Voor de laatste keer hebben we nog een hoogstaand gerecht gekookt in het hostel, waarna we met de taxi naar het vliegveld gingen. De eigenaren van het hostel waren weer super lief en wachtten dan ook net zo lang totdat de taxi er was (die natuurlijk weer op z’n Braziliaans te laat was) om ons uit te zwaaien. Met vier meiden en te veel bagage was het weer lekker proppen in de taxi, maar dat zijn we inmiddels gewend. De vlucht naar Natal duurde ongeveer drie uur. We kwamen ’s nachts aan en hebben een taxi gepakt naar Pipa. Bij ons hostel was er gelukkig iemand wakker. We werden alleen naar een driepersoonskamer gebracht, maar omdat we eigenlijk pas vanaf de volgende dag hadden gereserveerd (omdat het al 5.00 uur was) was dit de enige optie. We lagen dus lekker knus met z’n drieën in een bed.

Gelukkig was dit maar voor een paar uurtjes en de volgende dag was alles geregeld. Het hostel, wat eigenlijk een ‘pousada’ heet omdat je gewoon een eigen badkamer hebt, ziet er super mooi uit. We slapen in een kamer met een hangmat voor de deur, er is een zwembad en we zijn omringd door palmbomen. Bij de receptie is een gezellige ruimte om te eten. Bij het ontbijt hadden we heerlijke pannenkoekjes en scrambled eggs, wat echt genieten is na elke ochtend een broodje kaas of ham in het vorige hostel. Helaas was het weer wat minder en regende het af en toe. We zitten nu in het noorden dus het is hier wel warmer. We hebben lekker gelopen door Pipa en gekeken bij de winkeltjes en restaurantjes. Eind van de dag moest Brazilië spelen. Ze verloren 7-1 (!) van Duitsland dus dat was echt balen. We hadden medelijden met de Brazilianen. Ik verbaasde me erover hoe gezellig het hier nog was. De muziek ging gewoon aan en het was gezellig druk op straat. Gelukkig zaten we hier en niet in een grote speelstad, want daar was het volgens mij minder gezellig.

Woensdag zijn we naar ‘Praia Madeiro’ gegaan, een surfstrand. We hadden allemaal ooit één keer gesurft dus dat dachten we wel even te doen. We huurden vier surfboards en daar gingen we. De golven waren toch wel een beetje hoog en hard, dus we bakten er iets minder van dan we hadden gehoopt. Dat viel waarschijnlijk ook wel op, want er kwam een surfleraar naar ons toe die ons toch maar een lesje had gegeven. Ondanks dat we er meer af zijn gevallen dan zijn blijven staan, was het wel super leuk! ’s Middags moest Nederland weer spelen. We zijn naar ‘Tribus bar’ geweest wat van een Nederlandse eigenaar is. 2 uur voor de wedstrijd waren we er al klaar voor, want we wilden natuurlijk wel goede plekken! Na weer een spannende wedstrijd met penalty’s liep het dit keer helaas minder goed af. We baalden super erg en konden die (veel te veel) Argentijnen niet aanzien. We hebben een restaurantje opgezocht waar niemand zat, een pizza naar binnengeschoven en zijn naar bed gegaan. Nederland – Brazilië in de finale had zo leuk geweest, maar helaas moeten ze nu om de 3e en 4e plek spelen.

Donderdag werden we wakker met spierpijn van het surfen! Om 9.00 uur (dus 9.30 uur) werden we opgehaald voor onze Jeep tour. We gingen eerst naar een bos/jungle waar we van alles gezien hebben: aapjes, schildpadden, enge rupsen, mooie roofvogel, een slang (gelukkig dood!!) en leguanen. Er waren ook een aantal punten met heel mooi uitzicht op verschillende stranden, waar we ook dolfijnen hebben zien zwemmen. We zijn verder gereden en onderweg gestopt bij prachtige stukken natuur en strand. Elk strand heeft zijn eigen verhaal. Zo heb je ‘Praia do Amor’ wat de vorm heeft van een hartje, bij een ander worden veel filmopnames gedaan, een ander heeft bepaalde rotsen waar schippers Pipa aan herkennen enzovoorts. Dit hebben we allemaal begrepen van onze chauffeur die alleen maar Portugees spreekt :). Ook heb je een ‘tartaruga’(schildpadden) strand waar in januari de schildpadden hun eieren leggen en er dan heel veel schildpadden lopen daar. We hebben daar ook een aantal grote zeeschildpadden in de zee zien zwemmen, heel gaaf! We zijn bij ‘natural piscine’ gestopt, een ander stuk strand, waar we mochten zwemmen en even konden chillen. We hebben ‘Coco Verde’ geprobeerd, een groene kokosnoot waaruit je kan drinken. Om bij het strand te komen moesten we op een vlot gaan staan in een meertje die werd voorgetrokken door een man. Hier worden ook gewoon auto’s opgezet! De volgende stop was bij een ‘Shrimp Farm’ waar we hebben geluncht (natuurlijk garnalen!). Dit restaurant ligt naast een stuk water waar de garnalen worden gevist. Het volgende onderdeel van de tour was ‘sandboarden’; snowboarden op het zand. We moesten telkens op de zandheuvel klimmen (helaas was er geen liftje) om vervolgens naar beneden te boarden. In het begin was dit wel even lastig aangezien ik nog nooit had gesnowboard, maar gelukkig was het zand niet zo hard. Het board was ook te gebruiken als slee, wat ook erg leuk was:). De tour eindigde bij het plaatsje ‘Tibau do Sul’ waar we met een mooi uitzicht zonsondergang hebben gekeken.