Semana uma - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu Semana uma - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Demi Togt - WaarBenJij.nu

Semana uma

Blijf op de hoogte en volg Demi

20 Juni 2014 | Brazilië, São Paulo

Vrijdagochtend 6 juni was het zover, mijn reis naar Brazilië. Lang naar uitgekeken maar toch wel heel snel gegaan. Met een te zware koffer en twee auto’s vertrokken we naar Schiphol. Daar stonden mijn lieve vriendinnen al te wachten met een ‘WK-overlevingspakket’ vol met leuke oranje cadeautjes en een heel lief boekje met foto’s. Ik vloog samen met twee klasgenootjes. De reis is heel relaxed verlopen. 12 uur vliegen is zo voorbij met genoeg leuke films en veel eten en drinken van de KLM. Vanaf het vliegveld in São Paulo zijn we met de taxi naar de camping gegaan. Dat was een hele beleving, niet normaal hoe ze hier rijden! Het is winter hier, dus het wordt rond 17.30 uur al donker. Toen we aankwamen was het dus donker en alles was nat. Het had de hele dag geregend. Ook hadden we verwacht wat tenten aan te treffen, maar die waren nog niet geleverd. We sliepen dus met z’n allen in de feestzaal, echt het kampgevoel van vroeger.

Zaterdag konden we gelijk hard aan het werk. Om 6.30 uur zaten we fris en fruitig aan het ontbijt. De tenten waren inmiddels geleverd, veel later dan gepland maar dat hoort bij de Braziliaanse cultuur heb ik nu wel gemerkt. Met zo’n 50 vrijwilligers hebben we binnen no time meer dan 200 tenten opgezet en ingericht. Van luxe tenten met bedden en matrassen tot koepeltentjes met luchtbedden. Wij slapen in zo’n knus koepeltentje :). De locatie van de camping is top! Het wordt hier in de zomer gebruikt als recreatiepark. Het heeft dan ook meerdere voetbalveldjes, tennisbanen, barretjes, een meer, een zwembad, een feestzaal en een aantal kantoortjes. We mogen niet zwemmen in het meer vanwege de watersporten die er gedaan worden (maar het ziet er ook niet echt aantrekkelijk uit) en het zwembad is aardig koud. Het weer is wisselvallig, het kan heerlijk zonnig zijn maar ook regenen. De temperatuur ligt rond de 20 graden.

Zondagochtend hebben we nog met z’n allen op de camping gewerkt. ’s Middags is er een groot deel van de groep vertrokken naar de Belgische camping ‘Devillage’ in Rio om daar op te bouwen. Ik bleef met een gezellig groepje hier om de Oranjecamping klaar te maken voor de gasten. Ik heb de tennisbanen hier uitgetest, prima gelegen met een prachtig uitzicht op het meer. Hier zal ik wel vaker te vinden zijn denk ik! ’s Avonds had de baas van de camping meer dan 100 bier besteld bij het barretje aan het meer en hebben we daar gegeten. Hier hebben we ons wel een avondje vermaakt!

Maandag had ik een dag vrij. Zondagavond al plannen gemaakt met 6 anderen en een taxi besteld om 11.00 uur. Uiteindelijk reden we rond 14.00 uur pas weg. Er waren anderen in onze taxi gestapt en de volgende kwam niet opdagen. Echt haast hebben ze hier niet.. Het is ook lastig communiceren want bijna niemand spreekt hier één woord Engels. Als je iets vraagt in het Engels ratelen ze gewoon in het Portugees terug en als ik in mijn beste Portugees iets vraag krijg ik vaak een onverstaanbaar antwoord, maar het gaat steeds beter :). We zijn naar Parque Ibirapuera geweest, een heel groot park (in een stad met bijna alleen maar hoge gebouwen) met daarin veel sportfaciliteiten, musea en natuur. Leuk om te zien hoe voetbal hier leeft, je ziet veel jongeren een potje (fanatiek) voetballen met elkaar. Daarna zijn we naar Vila Madalena gegaan, een gezellig wijkje in São Paulo met barretjes en restaurantjes. Hier hebben we het Braziliaanse drankje ‘caipirinha’ getest en lekker gegeten.

Dinsdag was het weer tijd om te werken. Ik heb een plan uitgewerkt voor het huisje waar mensen hun apparaten kunnen opladen, hun bagage kunnen neerzetten, kluisjes kunnen huren, materialen (voetballen, rackets, etc.) kunnen huren en kunnen inschrijven voor activiteiten. Ik moest hier systemen voor bedenken en opzetten. Na het werk hadden we echt trek in de Mac en laat die nou net op loopafstand zijn :). We eten op de camping drie keer per dag van een Braziliaanse cateraar, ’s middags en ’s avonds warm eten. Het is lekker alleen ik eet zo’n beetje elke dag pasta, rijst, sla en vlees. Die Mac Chicken smaakte dus erg lekker! We waren als Nederlanders echt een attractie voor die mensen. We waren de enige klant en ze stonden met 4 mensen achter 1 kassa om ons te helpen. De rest van het personeel kwam ook uit de keuken om even te kijken. De Brazilianen vinden Hollanders geweldig. Ze weten ook niet wat ze zien op de camping. Er loopt elke dag wel een cameraploeg van de Braziliaanse TV. Ook van de Nederlandse pers lopen er regelmatig mensen.

Woensdag zijn we verder gegaan met ons werk. Daarna hebben we de camping een oranje tintje gegeven met oranje doeken, ballonnen, slingers en verf. De eigenaar van het park heeft zelfs uit zichzelf het hele toiletgebouw oranje geverfd! Ook de feestzaal was klaar voor gebruik, dus ’s avonds hebben we de dansvloer uitgeprobeerd!

Donderdag kwamen de eerste gasten, nog niet zoveel want de meesten bezoeken eerst Nederland – Spanje in Salvador en komen daarna naar de camping. Na het werken heb ik m’n Brazil-shirt aangetrokken, want ik was vandaag toch ook een beetje voor Brazilië. Het WK is begonnen!! We hebben met z’n allen Brazilië – Kroatië gekeken wat 3-1 werd. Bij elk doelpunt van Brazilië zie en hoor je overal vuurwerk! Na de wedstrijd heb ik mijn eigen voetbal ‘skills’ nog even toegepast in een wedstrijdje met de crew, maar ik hou het denk toch maar bij kijken :).

Até à próxima!

  • 20 Juni 2014 - 19:55

    Marian:

    Hey Demi,

    Wat leuk om te lezen!! Het klinkt allemaal super leuk!! Je bent nu al weer 2 weken weg, wat gaat het snel zeg. Ik moet de groetjes doen van tante An en ome Theo. Ze hebben de foto's op Facebook van je bekeken. Ik ben benieuwd naar je verslag van deze week. Gauw schrijven hoor -:) Geniet er maar van. Dikke knuffel van mij xxx

  • 20 Juni 2014 - 21:53

    André, Natas, Wessel & Isa:

    Wat een geweldige verhalen Deem!!! Heerlijk om te lezen hoe jij aan het
    genieten bent!!! Ga daar maar lekker mee door!!!! Dikke knuf van ons

  • 21 Juni 2014 - 10:32

    Ans:

    Leuk je verhalen Demi. Xx

  • 21 Juni 2014 - 17:58

    Ellen:

    Hoi Demi, jeetje wat zou ik graag even om een hoekje willen kijken. Zo leuk al die verhalen. Je schrijft het ook allemaal heel leuk en duidelijk op. Geniet er lekker van en nog heel veel werkplezier. Liefs Mart, Ellen, Wes en Steven x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Demi

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 3923

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 16 Juli 2014

Brazilië

Landen bezocht: